Driver behavior modeling and its application to a guidance-as-needed steering system for individualized lane change assistance
【研究キーワード】
Shared control / Haptic interface / Driver behavior modeling / Driver monitoring system / Mobility system / Steering assist system / Human factors / Machine learning / Lane change assistance / Guidance-as-needed / haptic interface / driver behavior modeling / lane change assistance / shared control / guidance-as-needed
【研究成果の概要】
パーソナルドライバーの車線変更行動のモデル化と、触覚インターフェースを介して適切なガイダンスを提供するシステムの設計の研究を行っている。実験から収集されたドライバーの行動データを分析することにより、運転スタイルを考慮した新しい車線変更モデルが提案された。その後、車両センサデータとドライバーの視線行動を測定することにより、意図に基づく触覚インターフェースが設計され、車線維持と車線変更タスクによって有効性が示された。さらに、腕の筋肉活動を測定する適応型触覚インターフェースが設計され、ドライビングシミュレーターと実車の実験結果は、ドライバーの受容性だけでなく、安全性と快適性を向上させることを示する。
【研究の社会的意義】
My research provides insights on understanding how driver interacts with haptic shared control system. Moreover, by designing a guidance-as-needed system, my research helps to raise people’s motivation and ability to move that would expand their life space by improving driving safety and comfort.
【研究代表者】
【研究種目】若手研究
【研究期間】2019-04-01 - 2022-03-31
【配分額】2,860千円 (直接経費: 2,200千円、間接経費: 660千円)